fbpx

Laboratorium słowa istotnego. „Nie lubię miasta!” – wiejskość i miejskość w liryce C. K. Norwida

Kartki papieru z notatkami i tekstami oraz rusynkami na czarnym tle. W prawym dolnym rogu czarno-biały wizerunek Norwida. Szare tło. Laboratorium słowa istotnego.

25 maja 2022 r., godz. 18:00 
Galeria Huta Sztuki, os. Górali 5.

Wstęp wolny. Zapisy: [KLIKNIJ TUTAJ]

Z jednej strony przeanalizujemy miejsce jakie poeta widział dla człowieka w świecie przyrody i boskim porządku, z drugiej ujrzymy przeciwstawioną mu epokę postępu i pośpiechu, gdzie „tydzień jak wiek”. Część warsztatowa zostanie poświęcona interpretacji konkretnych utworów m.in. „Larwy”, „Stolicy”, „Nerwów”, „Wspomnienia wioski”, „Mojej Piosnki” [II]. Norwid w swojej twórczości przedstawia zurbanizowaną wizję miasta, dostrzegając w niej liczne pułapki, które czyhają na mieszkańca XIX-wiecznych metropolii. Czy zatem odnaleźć można w poezji Norwida alternatywę dla takiej wizji?

Norwid wyjechał z rodzinnego dworu w Głuchach do Warszawy w wieku 9 lat. Można zatem śmiało mówić o nim, jako o wychowanku miasta. Po Warszawie były miasta coraz większe: Paryż, Nowy Jork, Londyn i ponownie Paryż, w którym pozostał aż do śmierci. Pamiętajmy, że XIX-wieczna rzeczywistość, w której żył poeta, to epoka pary, żelaza, przeludnionych miast z pędzącymi mechanicznymi tramwajami, to wiek nasilających się rozwarstwień społecznych, „gdzie bożkiem sukces jest”. Poeta wielokrotnie podkreślał, że  żyje za panowania „panteizmu druku”, czyli w dziwnych czasach, w których ludzie traktują zadrukowane słowa tak, jakby słowa te były bogiem, zupełnie bezkrytycznie i bałwochwalczo. W tych sądach nad rzeczywistością bywał bardzo aktualny nam, współczesnym. Twórca „Quidam” wielokrotnie czyni miasto przedmiotem swojej filozoficznej refleksji. To właśnie miasto staje się naturalnym miejscem kształtowania jego osobowości i doświadczeń, a te rezonują na całą twórczość artysty.

„Laboratorium słowa istotnego”

Cykl spotkań skupionych wokół interpretacji słowa poetyckiego i twórczości literackiej. Podczas spotkań pokazujemy uniwersalność języka poezji i literatury, w której każdy może znaleźć bliski mu pierwiastek, podjąć refleksję, zachwycić się językiem, stylem, metaforą, czy samym brzmieniem. Spotkania mają luźny i niekoniecznie akademicki charakter. Przeznaczone są szczególnie dla młodzieży, studentów i osób dorosłych – każdego, kto chciałby przybliżyć sobie twórczość C. K. Norwida i wyjść poza szkolne interpretacje jego utworów. Spotkania wpisują się w koncepcję współpracy, jaką autor „Promethidiona” pragnął nawiązać z czytelnikiem. Rola odbiorcy w poszukiwaniu i kształtowaniu sensu wierszy jest nie do przecenienia – to nasza czytelnicza misja.

Prowadząca: Urszula Czyszczoń-Tłomak.

Polonistka i krytyczka literacka z wykształcenia, niespokojny duch z natury. Pomysłodawczyni autorskich „Spotkań przy książce”, czyli lokalnego klubu książki, w którym członkowie dyskutują na temat wybranej pozycji z literatury współczesnej. Norwidem owładnięta niemal kompulsywnie na studiach polonistycznych. Stąd tematy prac dyplomowych: „Chrześcijańska filozofia społeczna Norwida” i „Semantyka światła w poemacie Quidam C. K. Norwida”. Język literacki to jedyny, którego nauka nigdy się jej nie znudziła.

Spotkanie przeznaczone dla młodzieży, studentów, osób dorosłych.

Informacje: u.tlomak@okn.edu.pl, tel. 12 644 27 65 w. 21.

Szczegółowe informacje:
Nowohuckie Laboratorium Dziedzictwa
Ośrodek Kultury im. C. K. Norwida
os. Górali 5, 31-959 Kraków
tel. +48 12 644 27 65 w. 21
www.nhlab.okn.edu.pl
www.facebook.com/NHlabOKN

AktualnościNowohuckie Laboratorium Dziedzictwa

Komentarze są wyłączone.