W miniony poniedziałek (12.12) szkoliliśmy się pod okiem działaczki i edukatorki Ewy Furgał z fundacji Dziewczyny w Spektrum. Nasze spotkanie poświęcone było kwestii dostępności instytucji kultury dla osób neuroatypowych. Dowiedzieliśmy się m.in. czym jest neuroróżnorodność, z jakimi barierami wiąże się codzienne funkcjonowanie osób neuroatypowych oraz co zrobić, żeby nasz Ośrodek był dla nich bardziej dostępny. Jak się okazało, nawet minimalne zmiany, mogą przynieść ulgę sensoryczną – wystarczy np. zredukować ostre oświetlenie, stworzyć przestrzeń do wyciszenia, czy zorganizować zajęcia w nieco mniejszych grupach, by odciążyć odbiorców i odbiorczynie, którzy/e tego potrzebują. Naszym postępom – jak zawsze – przyglądała się Aneta Bilnicka, koordynatorka ds. dostępności.
-
termin neuroróżnorodność wymyśliła w 1996 r. Judy Singer, socjolożka w spektrum autyzmu;
-
wśród neuroatypowych są osoby: autystyczne, z ADHD, z dysleksją, dyskalkulią czy dyspraksją;
-
przyjmuje się, że układy nerwowe neuroatypowych są nadreaktywne, z czego mogą wynikać: nadwrażliwość sensoryczna, uwrażliwiona reakcja na stres, trudność w regulacji emocji.
Korzystając z okazji, przypominamy także o naszej publikacji „Kultura dostępna sensorycznie”, zawierające nasze wnioski i doświadczenia z projektu „Dotknij sztuki – kultura dostępna dla dzieci”. Publikacja jest dostępna online pod adresem: https://bit.ly/3YkB3lk – zachęcamy do lektury!
Szkolenie odbyło się w ramach projektu „Norwid dostępny!”, finansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Jego celem jest poprawa dostępności oferty Ośrodka dla osób ze szczególnymi potrzebami (zwłaszcza w zakresie ruchu i widzenia) w naszych trzech lokalizacjach (os. Górali 4, os. Górali 5 i os. Złotego Wieku 14) oraz w różnych obszarach prowadzonej działalności.
Więcej o projekcie: https://bit.ly/3uNNVTg
fot. z Archiwum Ośrodka Kultury im. C. K. Norwida